Η εκπαίδευση ως κοινό αγαθό μέσα σε έναν φαύλο κόσμο: Δημοκρατία, ακτιβισμός και κοινωνία

Η εκπαίδευση ως κοινό αγαθό μέσα σε έναν φαύλο κόσμο: Δημοκρατία, ακτιβισμός και κοινωνία

6o Πανελλήνιο Συνέδριο Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης

Βόλος, 23 έως 25 Μαΐου 2025

Συνδιοργάνωση

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

&

Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Η εκπαίδευση ως κοινό αγαθό μέσα σε έναν φαύλο κόσμο:
Δημοκρατία, ακτιβισμός και κοινωνία
(3η Πρόσκληση – Παράταση στην υποβολή περιλήψεων)

Πώς σκέφτεσαι κοινωνιολογικά μέσα σε έναν κόσμο βίας, αδικίας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης; Με ποιο τρόπο η απόφαση να ερευνήσει κανείς τις κοινωνικές διαστάσεις της εκπαίδευσης συμβάλλει στη διαμόρφωση του κόσμου; Ποιες είναι οι «μορφές» και οι «θεμιτοί» τρόποι κοινωνιολογικής σκέψης, γραφής και δράσης για μια εκπαίδευση και έναν κόσμο που διατρέχονται από συστήματα κυριαρχίας, εξουσίας και βίας που πρέπει να αμφισβητηθούν και να σταματήσουν; Η κοινωνιολογική μας δραστηριότητα συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας δικαιότερης εκπαίδευσης και ευνοεί την εδραίωση μιας συμμετοχικής δημοκρατικής βιώσιμης κοινωνίας ή μήπως με τη δραστηριότητά μας συμμετέχουμε στην αναπαραγωγή του συστήματος και επιβαρύνουμε την κατάσταση;

Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται να επανεξεταστεί η εκπαίδευση ως ένα παγκόσμιο και ουσιαστικό κοινό αγαθό, αναγνωρίζοντας ότι η εκπαίδευση αποτελεί αυτοσκοπό και μία από τις υπέρτατες αξίες. Χρησιμοποιώντας την έννοια της εκπαίδευσης ως ‘κοινό αγαθό’, υπογραμμίζουμε τη συλλογική μας ευθύνη για την εκπαίδευση και, επίσης, αναδεικνύουμε τον τρόπο με τον οποίο τη διοικούμε, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους συν-διαμορφώνουμε και συν-κατασκευάζουμε τη μαθησιακή διαδικασία. Η προοπτική αυτή δεν αφορά μόνο την αναγνώριση ότι η εκπαίδευση και η γνώση είναι δημόσια αγαθά, κάτι που συμβάλλει στην επίτευξη της ατομικής καλής ζωής, αλλά και της καλής ζωής που έχουν οι άνθρωποι από κοινού. Η εκπαίδευση οφείλει να είναι το αποτέλεσμα μιας δημοκρατικής και συμμετοχικής διαδικασίας, η οποία αποτελεί από μόνη της αυταξία και κοινό αγαθό. Υποστηρίζεται ότι η εκπαίδευση είναι ένα από τα σημαντικότερα κοινά αγαθά στο πλαίσιο της δημοκρατίας και ένα από τα ισχυρότερα μέσα για να σχεδιάζουμε το μέλλον. Ωστόσο, συχνά η εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως μέσο εξασφάλισης οικονομικής επιτυχίας και όχι ως το βασικό εργαλείο για τη διαμόρφωση κριτικής σκέψης, πολιτικής ευαισθητοποίησης και συμμετοχής στη δημόσια ζωή. Ποια μπορεί να είναι λοιπόν τα εργαλεία και οι δρόμοι προς την ανασυγκρότηση της σχέσης μεταξύ δημοκρατίας και εκπαίδευσης για τη διασφάλιση ενός δίκαιου και ισότιμου κοινωνικού συστήματος;

Το συνέδριο διερευνά αυτή τη μετατόπιση και προτείνει συγκεκριμένους τρόπους κοινωνιολογικής σκέψης για την εκ νέου σύζευξη της δημοκρατίας και της εκπαίδευσης: α. κατανόηση των σχολείων ως χώρων διαλόγου και διαφωνίας⋅ β. θεώρηση των μαθητών/τριών, των εκπαιδευτικών και των γονέων και κηδεμόνων όχι ως αυθεντιών ή πελατών, αλλά ως συνδιαμορφωτών κοινών μαθησιακών εμπειριών⋅ γ. ανάλυση των τρόπων που η εκπαίδευση δύναται να παράγει δημοκρατικές υποκειμενικότητες και ταυτότητες⋅ δ. κατανόηση της εκπαίδευσης ως ένα κοινό πρότζεκτ που διαμορφώνεται από την ισότιμη συνεργασία των μετεχόντων⋅ ε. εστίαση αφενός στη “μακρο-εκπαιδευτική πολιτική” και αφετέρου στη “μικρο-πολιτική” που συνδέεται με τη (αυτο)διακυβέρνηση και τις σχέσεις εξουσίας στην καθημερινή ζωή του σχολείου.

Η Οργανωτική Επιτροπή καλεί όσα άτομα ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο συνέδριο, να υποβάλουν περιλήψεις των εργασιών τους σχετικές με τη θεματολογία του Συνεδρίου, όπως παρουσιάζεται παρακάτω:


Θεματικές περιοχές του Συνεδρίου:

  • Εκπαιδευτικές Ανισότητες  και Κοινωνική Συμπερίληψη (τάξη, φύλο, σεξουαλικότητα, θρησκεία, αναπηρίες, ηλικία)
  • Εκπαιδευτικά Κοινά, Κοινότητες μάθησης και πρακτικές ομοτιμίας
  • Κοινωνιολογικές όψεις εναλλακτικών παιδαγωγικών
  • Αλληλέγγυα και Δημοκρατικά Σχολεία
  • Εκπαιδευτική πολιτική
  • Διαπολιτισμικές και Μετα-αποικιακές θεωρίες και παιδαγωγικές πρακτικές
  • Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της Παιδικής ηλικίας και της Νεότητας
  • Εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε δημοκρατικές πρακτικές
  • Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Βιώσιμη Ανάπτυξη/Αποανάπτυξη
  • Μαθητικές και φοιτητικές μορφές αντίστασης και κινητοποίησης
  • Τέχνη, πολιτισμικές πρακτικές και εναλλακτικές εκπαιδευτικές πραγματικότητες
  • Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης στη μετά-ψηφιακή εποχή
  • Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της σχολικής βίας, του εκφοβισμού και της παραβατικότητας
  • Κοινωνιολογία της γνώσης και κοινωνικές κατασκευές της εκπαιδευτικής πραγματικότητας
  • Κοινωνίες του κινδύνου στον 21ο αιώνα

Σημαντικές ημερομηνίες:

Έναρξη υποβολής περιλήψεων15 Ιουλίου 2024
Λήξη υποβολής περιλήψεων30 Νοεμβρίου 2024
Αποτελέσματα αξιολόγησης περιλήψεωνΈως τέλος Ιανουαρίου 2025
Προθεσμία εγγραφών στο συνέδριο31 Μαρτίου 2025
Διεξαγωγή συνεδρίου23 έως 25 Μαΐου 2025
Υποβολή ολοκληρωμένων εργασιών για πρακτικάΘα ανακοινωθεί

Τύποι περιλήψεων εργασιών:

Στο συνέδριο μπορούν να υποβληθούν περιλήψεις για τους παρακάτω τύπους εργασιών:

  • Επιστημονικές ανακοινώσεις (ερευνητικές εργασίες)
  • Εκπαιδευτικές δράσεις (πρακτικές εφαρμογές)
  • Στρογγυλά τραπέζια (διάρκεια το μέγιστο 1.5-2 ώρες)
  • Εργαστήρια
  • Αναρτημένες ανακοινώσεις (αφίσα/poster)

Πληροφορίες υποβολής περίληψης

Οι περιλήψεις υποβάλλονται στο e-mail του συνεδρίου Ε-mail: socedu6@uth.gr σε αρχείο docx. που καλύπτει τις προϋποθέσεις που περιγράφονται παρακάτω.

Γενικά χαρακτηριστικά

  • Η περίληψη θα πρέπει να είναι έως 250 λέξεις με ενδοκειμενικές αναφορές, χωρίς να προσμετρούνται στην καταμέτρηση λέξεων οι βιβλιογραφικές αναφορές που τυχόν θα χρησιμοποιηθούν.
  • Τεχνικά χαρακτηριστικά ανάπτυξης περιλήψεων:
    • Γραμματοσειρά: Times New Roman
    • Μέγεθος γραμματοσειράς: 12
    • Διάστιχο: Διπλό
    • Διάταξη σελίδας (περιθώρια): Πάνω-Κάτω: 2,54 εκ., Αριστερά-δεξιά: 3,18 εκ.

Επιστημονικές Ανακοινώσεις

Η δομή των περιλήψεων για τις επιστημονικές ανακοινώσεις θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Τίτλο εργασίας.
  • Θεματική περιοχή του Συνεδρίου (βλ. παραπάνω) στην οποία εντάσσεται η περίληψη.
  • Σύντομη εισαγωγή για το ερευνητικό θέμα, τον σκοπό και στόχο της εργασίας.
  • Μεθοδολογική προσέγγιση, δείγμα, εργαλείο συλλογής δεδομένων, διαδικασία ανάλυσης.
  • Βασικά αποτελέσματα και συμπεράσματα.
  • 3 έως 4 λέξεις-κλειδιά.
  • Στοιχεία ατόμων που συμμετέχουν: Ονοματεπώνυμο, Ιδιότητα, Διεύθυνση, Τηλέφωνα επικοινωνίας (κινητό και σταθερό), E-mail.

Στρογγυλά Τραπέζια

Η δομή των περιλήψεων για τα στρογγυλά τραπέζια θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Τίτλο στρογγυλού τραπεζιού.
  • Θεματική περιοχή του Συνεδρίου (βλ. παραπάνω) στην οποία εντάσσεται η περίληψη.
  • Σύντομη εισαγωγή για το θέμα του συμποσίου, τον σκοπό και στόχο των εργασιών που θα συμμετέχουν στο στρογγυλό τραπέζι.
  • Τίτλοι επιμέρους εργασιών στρογγυλού τραπεζιού και μελών που συμμετέχουν, ιδιότητες, e-mails.
  • 3 έως 4 λέξεις-κλειδιά.
  • Στοιχεία ατόμων που διοργανώνουν το στρογγυλό τραπέζι: Ονοματεπώνυμο, Ιδιότητα, Διεύθυνση, Τηλέφωνα επικοινωνίας (κινητό και σταθερό), E-mail

Εργαστήρια

  • Η δομή των περιλήψεων για τα εργαστήρια θα πρέπει να περιλαμβάνει: 
    • Τίτλο εργαστηρίου.
    • Θεματική περιοχή του Συνεδρίου (βλ. παραπάνω) στην οποία εντάσσεται η περίληψη.
    • Σύντομη εισαγωγή για το θέμα, τον σκοπό και στόχο του εργαστηρίου.
    • Στοιχεία που αφορούν σε δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στο εργαστήριο (π.χ. χρονική διάρκεια, αριθμός συμμετεχόντων/ουσών κ.λπ.)..
    • 3 έως 4 λέξεις-κλειδιά.
    • Στοιχεία ατόμων που το οργανώνουν: Ονοματεπώνυμο, Ιδιότητα, Διεύθυνση, Τηλέφωνα επικοινωνίας (κινητό και σταθερό), E-mail

Εκπαιδευτικές Δράσεις

Η δομή των περιλήψεων για τις εκπαιδευτικές δράσεις θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Τίτλο εργασίας.
  • Θεματική περιοχή του Συνεδρίου (βλ. παραπάνω) στην οποία εντάσσεται η περίληψη.
  • Σύντομη εισαγωγή για το εκπαιδευτικό θέμα, τον σκοπό και στόχο της εργασίας.
  • Στοιχεία που αφορούν στις εκπαιδευτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν.
  • Βασικά αποτελέσματα και συμπεράσματα.
  • 3 έως 4 λέξεις-κλειδιά.
  • Στοιχεία ατόμων που συμμετέχουν: Ονοματεπώνυμο, Ιδιότητα, Διεύθυνση, Τηλέφωνα επικοινωνίας (κινητό και σταθερό), E-mail

Λοιπές διευκρινίσεις

  • Όλοι οι τύποι περιλήψεων θα πρέπει να αποστέλλονται μέχρι την προθεσμία υποβολής στο e-mail του συνεδρίου: socedu6@uth.gr Κατά την αποστολή του e-mail ως θέμα θα πρέπει να εμφανίζεται το Υποβολή περίληψης για το 6o Συνέδριο Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης. Το αρχείο της περίληψης που θα αποστέλλεται ως επισυναπτόμενο θα πρέπει να έχει την εξής ονομασία με λατινικούς χαρακτήρες: Επώνυμο.docx (Να χρησιμοποιηθεί το Επώνυμο πρώτου/ης συγγραφέα/ισσας, ενώ σε περίπτωση υποβολής 2 περιλήψεων από το ίδιο άτομο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί η αριθμητική παράθεση π.χ. Επώνυμο_1 κ.ο.κ.).
  • Οι περιλήψεις αξιολογούνται ανώνυμα από δύο μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου και τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων αναμένεται να ανακοινωθούν έως το τέλος Ιανουαρίου 2025.
  • Δεν είναι δυνατή η παρουσίαση διαδικτυακά.

Πληροφορίες εγγραφών στο συνέδριο:

Για να συμπεριληφθεί μια εργασία στο πρόγραμμα του συνεδρίου θα πρέπει τουλάχιστον ένα από τα συμμετέχοντα άτομα να ολοκληρώσει τη διαδικασία εγγραφής στο συνέδριο.

Οι εγγραφές των συνέδρων θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως 31 Μαρτίου 2025

Οι κατηγορίες εγγραφών για το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης ορίζονται ως εξής:

Μέλη ΔΕΠ80 ευρώ
Εκπαιδευτικοί50 ευρώ
Μεταδιδάκτορες/ισσες, Διδάκτορες/ισσες & Υποψήφιοι/ες διδάκτορες/ισσες30 ευρώ
Μεταπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τές & προπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τές10 ευρώ

Τα άτομα που θα ολοκληρώσουν την εγγραφή τους στο συνέδριο θα έχουν πρόσβαση στις παροχές του συνεδρίου. Διευκρινίζεται ότι το συνέδριο μπορεί να παρακολουθήσει δωρεάν κάθε ενδιαφερόμενο άτομο, χωρίς πρόσβαση στις παροχές του Συνεδρίου.

Αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία εγγραφής στο συνέδριο θα ανακοινωθούν σύντομα.


Στοιχεία Επικοινωνίας:

  • Αλέκος Πανταζής: 2421074668
  • Μαγδαληνή Κολοκυθά: 2421074356
  • Γιάννης Πεχτελίδης: 2421074702
    

Επιστημονική Επιτροπή

  • Αμπατζίδης Γεώργιος, Επικ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Ασημάκη Άννα, Αναπλ. Καθηγήτρια, Παν/μιο Πατρών
  • Ασκούνη Νέλλη, Καθηγήτρια, Ε.Κ.Π.Α.
  • Βασιλοπούλου Αλεξάνδρα, Επίκ. Καθηγήτρια, Ε.Κ.Π.Α.
  • Βρυωνίδης Μάριος, Καθηγητής, Ευρωπαϊκό Παν/μιο Κύπρου
  • Γιαβρίμης Παναγιώτης, Επίκ. Καθηγητής, Παν/μιο Αιγαίου
  • Γκόβαρης, Χρήστος, Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Γουβιάς Διονύσιος, Καθηγητής, Παν/μιο Αιγαίου
  • Ελευθεράκης Θεόδωρος, Καθηγητής, Παν/μιο Κρήτης
  • Ζάγκος Χρήστος, Αναπλ. Καθηγητής, Παν/μιο Ιωαννίνων
  • Θάνος Θεόδωρος, Καθηγητής, Παν/μιο Ιωαννίνων
  • Καλεράντε Ευαγγελία,  Καθηγήτρια, Παν/μιο Δυτ. Μακεδονίας
  • Καμαριανός Γιάννης, Καθηγητής, Παν/μιο Πατρών
  • Καντζάρα Βασιλική, Καθηγήτρια, Πάντειο Παν/μίου
  • Κατσαρίδου Μάρθα, Επικ. Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Κολοκυθά Μαγδαληνή, Επικ. Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Κουγιουμτζάκη Φωτεινή,  Επικ. Καθηγήτρια, Α.Π.Θ.
  • Κουστουράκης Γεράσιμος, Καθηγητής, Παν/μιο Πατρών
  • Κυρίδης Αργύρης, Καθηγητής, Α.Π.Θ.
  • Κωστούλας Αχιλλέας, Ε.ΔΙ.Π., Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Λαζαρίδου Αγγελική, Αν. Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Μάγος Κώστας, Αναπλ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Νικολάου Σουζάνα, Καθηγήτρια, Παν/μιο Ιωαννίνων
  • Πανταζής Αλέκος, Επίκ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Πανταζίδης Στέλιος,  Διδάκτορας, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Παπακωνσταντίνου Άλμπα, Επίκ. Καθηγήτρια, Ε.Κ.Π.Α.
  • Πεχτελίδης Ιωάννης,  Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Σαρακινιώτη Αντιγόνη, Επίκ. Καθηγήτρια, Α.Π.Θ.
  • Τασιός Αθανάσιος, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Τσεβρένη Ίριδα, Αναπλ. Καθηγήτρια, Παν/μια Θεσσαλίας
  • Τεντολούρης Φίλιππος, Επικ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Φραγκούλης Γιώργος, Επικ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Φωτόπουλος Νίκος, Αν. Καθηγητής, Παν/μιο Πελοποννήσου
  • Χρονάκη Άννα, Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας

Οργανωτική Επιτροπή

  • Αδαμοπούλου Εύη, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Αμπατζίδης Γεώργιος, Επικ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Αρκουμάνης Γρηγόρης, Μεταπτυχιακός φοιτητής, Ε.Κ.Π.Α.
  • Βισέρη Έλενα, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Γαρουφαλή Αγγελική, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Θάνος Θεόδωρος, Καθηγητής, Παν/μιο Ιωαννίνων
  • Κατσαρίδου Μάρθα, Επικ. Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Κολοκυθά Μαγδαληνή, Επίκ. Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Κωστούλας Αχιλλέας, Ε.ΔΙ.Π., Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Λαζαρίδου Ειρήνη, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Πανταζής Αλέκος, Επίκ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Πανταζίδης Στέλιος, Διδάκτορας, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Πεχτελίδης Ιωάννης,  Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Ραντιτσα Σιλια, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Ρήνου Μαρία, Υπ. Διδακτόρισσα, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Σιάτρας Αναστάσιος, Επίκ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Τασιός Αθανάσιος, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Τεντολούρης Φίλιππος, Επικ. Καθηγητής, Παν/μιο Θεσσαλίας
  • Χρονάκη Άννα, Καθηγήτρια, Παν/μιο Θεσσαλίας

Share this post